nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Cars:Robots take to the streets BE/NL

Robots in autofabrieken

Ze leggen 240 kilometer per dag af en delen de weg met voetgangers, vrachtwagens, fietsen en auto’s. Ze sturen verkeerslichten aan, communiceren met hun omgeving enzovoort, maar wie ze kruist, ziet geen bestuurder. Deze autonome voertuigen heten AGV’s (Automated Guided Vehicles of geautomatiseerde geleide voertuigen) en rijden rond buiten de werkhallen van de SEAT-fabriek in Martorell.

 

8 autonome robots kunnen meer dan 2.000 onderdelen per dag vervoeren buiten de SEAT-werkplaatsen.

Robots op wielen. Mensen associëren een robot doorgaans met een mensachtige machine die een aantal functies kan uitvoeren. In werkelijkheid is een robot elk programmeerbaar apparaat dat handelingen autonoom kan uitvoeren. Dat geldt voor de AGV: deze autonome voertuigen werden al gebruikt in de fabriekshallen en nu rijden ze ook in de straten buiten de fabriek. Het brein achter dit in Europa unieke project is de jongste technologie in SLAM-navigatieherkenning (“Simultaneous Localisation And Mapping” of simultaan lokaliseren en in kaart brengen) in combinatie met een 4G-verbinding en inductief laden van de batterij.

Geen geleidingssystemen of kabels. In totaal acht robots rijden op de weg in de SEAT-fabriek van Martorell. Elk konvooi kan 10 ton vervoeren en samen transporteren ze tot 2.000 onderdelen per dag. En dat allemaal zonder magnetische geleiding of kabels. Hoe werken ze? De AGV’s zijn geprogrammeerd om hun omgeving te ‘lezen’. Om te weten welke route ze moeten volgen, krijgen ze eerst een rondleiding en onthouden ze de weg via een geïntegreerde camera. Daarna moeten ze enkel nog herhalen: ze verlaten hun basis, zien links een gebouw met twee verdiepingen, dan een kruispunt, vervolgens slaan ze rechtsaf… Van het ene herkenningspunt naar het andere tot ze hun bestemming bereiken. “Indien de robot een herkenningspunt uit het oog verliest omdat iets hem het pad verspert dat zijn opgeslagen kaart blokkeert, dan stopt hij tot wanneer het herkenningspunt weer zichtbaar wordt,” vertelt Victor Palacios, logistiek ingenieur bij SEAT en hoofd van het project.

De autonome robots communiceren met hun omgeving en regelen het verkeer.

Geconnecteerd met hun omgeving. De robots kunnen niet alleen alles rond hen scannen en interpreteren, maar dankzij 4G-technologie ook communiceren met hun omgeving. Ze kunnen ook met elkaar ‘praten’. “Er zijn er acht en ze rijden niet allemaal tegelijk. Wanneer een van hen het laadgebied verlaat, verwittigt hij de volgende in het wachtgebied zodat die zijn plaats kan innemen. Wanneer twee van hen elkaar kruisen, communiceren ze ook met elkaar om hun snelheid te verlagen,” voegt Victor toe. Ze regelen zelfs het verkeer op hun weg. Ze hebben voorrang, dus wanneer ze aan een kruispunt komen, doen ze het verkeerslicht op oranje springen zodat ze hun weg kunnen verderzetten.

360º-veiligheid. De rijveiligheid wordt nog versterkt door de veiligheidsaspecten van de robot zelf. Sensoren bovenaan en ter hoogte van de grond brengen ze tot stilstand wanneer ze een voorwerp op hun weg detecteren. “De robots rijden aan een snelheid van 1 meter per seconde, dus ze kunnen volledig tot stilstand komen voor elk voorwerp of elke persoon binnen een straal van anderhalve meter,” zegt Victor.

Veilig, efficiënt en duurzaam. Dit systeem maakt leveringen nog efficiënter vanuit een ecologisch standpunt. De robots zijn elektrisch en worden inductief opgeladen zonder dat kabels nodig zijn. Hun batterij wordt binnen de 15 minuten volledig opgeladen terwijl ze stilstaan om met onderdelen te worden geladen. Deze schone energie maakt een reductie in de CO2-uitstoot van 1,5 ton per jaar mogelijk. “De voorbije jaren heeft SEAT baanbrekende innovaties geïntegreerd op logistiek vlak en dit is nog maar eens een voorbeeld van onze toewijding om een referentie te worden in Industrie 4.0. Het gebruik van AGV’s maakt het mogelijk om de productie en de logistieke producten te optimaliseren op een efficiënte, duurzame en geconnecteerde manier,” zegt SEAT Vicepresident voor Productie en Logistiek Dr. Christian Vollmer.