Met de voorstelling van de Minimó op het Mobile World Congress 2019 zet SEAT een aanzienlijke stap voorwaarts op het vlak van micromobiliteit in de stad. Deze conceptstudie werd ontwikkeld als een mobiliteitsplatform dat SEAT’s visie op de stedelijke mobiliteit van morgen uit de doeken doet.
Een zuiver elektrisch voertuig dat het beste van motorfietsen en auto’s verenigt.
Tijdens de persconferentie legde SEAT-president Luca de Meo uit « hoe de SEAT Minimó werd ontwikkeld om zich aan te passen aan de platformen die vorm zullen geven aan de toekomstige mobiliteit in steden, waar het verkeer zal worden beperkt en waar slechts enkele operatoren de mobiliteit zullen kunnen garanderen.” De Meo voegde eraan toe: “Dit is de oplossing waarop autodeelbedrijven zaten te wachten: een model dat de winst van deze ondernemingen aanzienlijk zal verhogen. Het concept dat we vandaag voorstellen, beantwoordt aan de behoeften van zowel steden als autodeelbedrijven. »
SEAT Minimó: Het beste van motorfietsen en auto’s
De Minimó werd ontwikkeld om het beste van twee werelden te combineren: de veiligheid en het comfort van een auto met de wendbaarheid en het parkeergemak van een motorfiets. Deze zuiver elektrische conceptstudie, die comfortabel plaats biedt aan twee passagiers, beschikt over een geïntegreerd batterijwisselsysteem, waardoor gebruikers al na enkele minuten met een volle batterij kunnen vertrekken en weer over 100 kilometer rijbereik beschikken. Aangezien deze voertuigen geen laadpunten nodig hebben, betekent dit innovatieve systeem dat de operationele kosten van autodeelbedrijven met 50 procent zullen worden gereduceerd.
Met een lengte van 2,5 meter en een breedte van 1,2 meter, neemt de Minimó slechts 3,1 m² aan ruimte in beslag, tegenover 7,2 m² voor een normale wagen. Dat dringt de ecologische voetafdruk sterk terug. De Minimó past probleemloos op plaatsen voor motorfietsen en op een rijstrook zouden er twee naast elkaar kunnen rijden op de plaats die een gemiddelde auto in beslag neemt.
Minimó is set to be a city ally offering enhanced mobility and reducing vehicle footprint.
« De Minimó is ook een hypergeconnecteerd voertuig met ingebouwde 5G-technologie, die een handige en soepele digitale gebruikerservaring verzekert op basis van de ‘Digital Access’-sleutel en draadloze Android Auto™-weergave op het autoscherm, zonder dat gebruikers hun smartphone moeten inpluggen met een kabel. Dat maakt heel wat functies mogelijk. Zo herkent het voertuig of de bestuurder 16 of 18 is en past het de maximumsnelheid aan (45 of 90 km/u). Bovendien kunnen gebruikers dankzij de Google Assistant op Android Auto hun blik op de weg en hun handen op het stuur houden, terwijl ze hun stem gebruiken om verbonden te blijven, gemakkelijk antwoorden te ontvangen, taken te beheren en media te controleren », aldus de Meo tijdens de persconferentie.
In dat opzicht tilt de samenwerking tussen SEAT en Android Auto de gebruikerservaring van de SEAT Minimó naar een hoger niveau dankzij de naadloze, intuïtieve connectiviteit, waarbij de gebruiker kan telefoneren, tekstberichten lezen en ondersteunde navigatie-, media- en communicatie-apps gebruiken via het voertuigscherm.
De beste vriend van de stad
Met een conceptvoertuig zoals de Minimó wil SEAT de voetafdruk van voertuigen in de stad verkleinen. Tegen die achtergrond werkt de constructeur samen met diverse stadsbesturen om inzicht te krijgen in hun opinies en specifieke behoeften.
SEAT zal vervolgens onderzoeken of de voorstellen die uit dat overleg met de stedelijke overheden en het publiek voortvloeien, kunnen worden geïntegreerd in de ontwikkeling van het voertuig om gerichte oplossingen op maat van deelwagens te creëren en zo de stedelijke mobiliteit te optimaliseren.
Drijvende kracht achter de mobiliteitsstrategie van de Volkswagen-groep
Na de lancering van de zogeheten kick-scooter eXS powered by SEGWAY en met de internationale voorstelling van de conceptstudie Minimó werd SEAT binnen de Volkswagen-groep aangesteld om de strategie en de producten op het gebied van micromobiliteit voor steden uit te werken.
Volgens Luca de Meo « vertegenwoordigt micromobiliteit – oftewel korte pendelritten van minder dan 10 kilometer – vandaag de dag ongeveer 60 procent van alle ritten. Deze sector biedt heel wat potentieel voor een mobiliteitsleverancier zoals SEAT wil worden. Onze missie bestaat erin om ideeën te ontwikkelen en producten te creëren voor korte ritten. De Volkswagen-groep en zijn verschillende merken zullen onze oplossingen wereldwijd gebruiken. SEAT is het best geplaatst om die strategie aan te voeren, in de eerste plaats omwille van onze stedelijke ligging in de grootstad Barcelona, en ten tweede omdat deze stad een lange traditie heeft wat het ontwerp en de productie van tweewielers betreft. »
Software Center of Excellence, powered by SEAT: van analoog naar digitaal
Om zich aan te passen aan een context vormgegeven door verandering en om de digitale transformatie van de onderneming tot een succes te maken, heeft SEAT aangekondigd in 2019 zijn eigen softwarehuis te zullen oprichten om het succesvolle netwerk van Software Development Centers van de IT-afdeling van de Volkswagen-groep te ondersteunen.
Dit nieuwe Center of Excellence zal meer dan honderd specialisten tewerkstellen en zal bijdragen tot twee belangrijke pijlers van SEAT en de Volkswagen-groep. Enerzijds wil de afdeling de digitale transformatie van de IT-afdeling van de Groep ondersteunen en de efficiëntie verhogen door processen te digitaliseren. En anderzijds wil ze nieuwe businessmodellen op basis van nieuwe mobiliteitsconcepten, connectiviteit en digitalisering van auto’s versterken, met de focus op SEAT.
De onderneming zoekt zowel intern als extern naar de beste talenten om dit nieuwe centrum tot de referentie inzake hypergeavanceerde digitalisering in Barcelona te maken.
Het Metropolis:Lab Barcelona zal in het nieuwe centrum worden geïntegreerd en zal blijven innoveren om oplossingen voor een betere mobiliteit uit te dokteren. Andere onafhankelijke SEAT-ondernemingen zoals XMOBA zullen eveneens op deze nieuwe locatie werken om maximaal te profiteren van alle mogelijke synergieën. Luca de Meo verklaarde dat « dit nieuwe centrum in Barcelona bijdraagt tot het engagement van het merk om zichzelf om te vormen van een autoconstructeur tot een leverancier van mobiliteitsdiensten. »
De ‘5G Connected Car’ in de straten van Barcelona
In het kader van het ‘5G Barcelona’-project, dat als doel heeft om Barcelona tot een van de toonaangevende Europese steden op het vlak van 5G-technologie te maken, hebben SEAT en Telefónica de piloottest ‘5G Connected Car’ geïmplementeerd.
De ‘5G Connected Car’ laat de wagen communiceren met de infrastructuur en andere wagens rond hem en vormt een eerste stap in de evolutie naar coöperatief, autonoom rijden. Het voertuig wordt momenteel getest in de straten van Barcelona om gegevens te verzamelen en zijn plan voor veiligheidsontwikkeling te perfectioneren tijdens het rijden.
Het ecosysteem voor connectiviteit verbeteren
Als eerste autoconstructeur in de Europese autosector die een app aanbiedt (de SEAT DriveApp) die compatibel is met Android Auto, zal SEAT een Arona met Android Auto tentoonstellen tussen hallen 1 en 2 van het Mobile World Congress. Android Auto is een eenvoudigere manier om uw smartphone te gebruiken in de auto. Of u Android Auto nu op uw telefoonscherm of op het scherm van uw wagen gebruikt, het werd ontworpen met het oog op een maximaal veiligheidsniveau en gebruiksgemak.
Google en Android Auto zijn handelsmerken van Google LLC.