Zeventig jaar geleden begon SEAT aan een spannend avontuur. Op 9 mei 1950 werd het bedrijf opgericht dat Spanje op wielen zette en de mobiliteit democratiseerde. Vanaf dat moment en tot aan zijn 70e verjaardag onderging SEAT een diepgaande transformatie. Het bedrijf heeft aangetoond dat het in staat is om zich telkens opnieuw uit te vinden.
Dit avontuur vol uitdagingen heeft het bedrijf gemaakt tot wat het vandaag is. SEAT is de enige autoconstructeur in Spanje die voertuigen ontwerpt, ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. Het is ook de grootste industriële investeerder in R&D in het land, die 1 procent van het bbp vertegenwoordigt en 80 procent van zijn voertuigen exporteert. Het is een solide onderneming die deel uitmaakt van de Volkswagen-groep, de grootste autogroep ter wereld. Een bedrijf in volle groei, dat de beste mobiliteitsoplossingen blijft bieden om het leven van de mensen gemakkelijker te maken.
Carsten Isensee, SEAT-voorzitter en -vicevoorzitter voor Finance en IT: "SEAT heeft in zijn 70-jarige geschiedenis aangetoond dat het in staat is om zichzelf opnieuw uit te vinden en met succes de uitdagingen op zijn pad aan te gaan. Een transformerende kracht die SEAT heeft doen uitgroeien van een autoconstructeur tot een solied technologisch en industrieel bedrijf".
Van Barcelona naar de wereld
SEAT opende de deuren van de Zona Franca-fabriek in 1953 met een dagelijkse productie van vijf SEAT 1400-voertuigen. Gedurende 40 jaar werden er modellen gebouwd die bepalend waren voor de geschiedenis van het merk, zoals de SEAT 600 en de SEAT 127. In 1993 besloot het bedrijf een nieuwe, grotere, modernere fabriek te bouwen, waardoor de productie werd verplaatst van Barcelona naar Martorell. Deze fabriek, die na een initiële investering van 244,5 miljard peseta (1,47 miljard euro) werd opgestart, werd ingehuldigd met de lancering van de tweede generatie van de SEAT Ibiza en de nieuwe SEAT Cordoba. Het productieritme bedroeg 1.500 exemplaren per dag.
Momenteel heeft SEAT drie productiecentra waar de Ibiza, de Arona en de Leon worden gebouwd: Barcelona, El Prat de Llobregat en Martorell. Daarnaast produceert het bedrijf de Ateca in Tsjechië, de Tarraco in Duitsland, de Alhambra in Portugal en de Mii electric, SEAT’s eerste zuiver elektrische voertuig, in Slowakije. Tot op heden werden in totaal meer dan 19 miljoen SEAT-voertuigen geproduceerd.
Sinds zijn eerste exportverkoop in 1965, met Colombia als bestemming, heeft SEAT zich opgewerkt tot de grootste industriële exporteur van Spanje, goed voor bijna 3 procent van de totale export van de Spaanse economie. Vandaag bereiken de voertuigen van SEAT de meest uiteenlopende bestemmingen, zoals Nieuw-Zeeland, Mexico en Frans-Guyana.
SEAT heeft de afgelopen 70 jaar een exponentiële evolutie doorgemaakt, van het design en de productie van zijn auto's tot de omvang van de export. Vandaag bouwt het bedrijf evenveel auto's in 3 minuten als destijds in een hele dag. En in vergelijking met de 2 jaar wachttijd voor een SEAT 600 in de jaren 50 kunt u tegenwoordig, dankzij de Fast Lane-service, met 5 muisklikken een auto kopen in 10 minuten en hem in ontvangst nemen na minder dan 21 dagen.
Een breed en competitief product
In de afgelopen 70 jaar heeft de autoconstructeur in totaal 75 modellen op de markt gebracht, met verschillende versies en generaties. Sommige modellen waren bepalend voor de geschiedenis van het merk. Te beginnen in 1953 met de SEAT 1400, de eerste auto die het bedrijf produceerde. Of de legendarische SEAT 600, die in 1957 werd gepresenteerd en al snel uitgroeide tot een symbool van vrijheid en mobiliteit. In 1984 verscheen de eerste SEAT Ibiza en in 1999 de SEAT Leon, die al sinds zijn lancering een verkoopsucces is. Opmerkelijke evoluties volgden nog in 2016, toen het bedrijf het SUV-segment betrad en zijn gamma uitbreidde met de SEAT Ateca, de SEAT Arona en de SEAT Tarraco, en in 2019, met de lancering van de SEAT Mii electric, SEAT’s eerste elektrische voertuig.
Met 15.000 medewerkers zijn we klaar voor toekomstige innovatie.
De evolutie en modernisering van auto's is altijd al een constante geweest, die vervolgens een technologische ontwikkeling heeft toegevoegd in alle aspecten van de auto, van veiligheidssystemen tot de meest geavanceerde connectiviteit. In het kader van SEAT's engagement voor een duurzamere en milieuvriendelijkere mobiliteit is het bedrijf bovendien bezig met een grootschalig elektrisch offensief. Zo zal SEAT in 2020 en 2021 nieuwe elektrische en plug-inhybride modellen lanceren, ter aanvulling van de nu al verkrijgbare elektrische versie van de SEAT Mii, zoals de PHEV-versie van de nieuwe Leon-familie, de Tarraco PHEV en elektrische plug-inhybrideversie van de onlangs gelanceerde CUPRA Formentor. Tot slot zal de el-Born zich bij de Mii electric voegen als tweede zuiver elektrische voertuig van het bedrijf.
CUPRA, SEAT’s vermogen om zichzelf opnieuw uit te vinden
CUPRA is sinds de lancering van de Ibiza CUPRA in 1996 altijd SEAT’s hoogste uiting van sportiviteit geweest. In 2018 blies SEAT zijn vermogen om zichzelf heruit te vinden nieuw leven in en creëerde het CUPRA, het merk van de onderneming, dat een uniek project voorstelt. CUPRA geeft SEAT toegang tot nieuwe markten en nieuwe klanten, die op zoek zijn naar een specialer product en die zullen bijdragen tot de verhoging van SEAT’s contributiemarge. Het nieuwe merk is bedoeld om autoliefhebbers te verleiden en wordt gekenmerkt door het eigentijdse design en de sportieve prestaties van zijn op elektrificatie gebaseerde modellen. Na de lancering van de CUPRA Ateca en de nieuwe CUPRA Leon-familie presenteerde de autoconstructeur de CUPRA Formentor, het eerste model dat speciaal werd ontworpen voor SEAT’s sportiefste merk en dat wordt geproduceerd in de onlangs ingehuldigde CUPRA Garage-hoofdzetel in Martorell.
Veel meer dan alleen een autoconstructeur – een mobiliteitstechnologiebedrijf
SEAT werd opgericht met het doel om de mobiliteit in Spanje te democratiseren. Maar het bedrijf heeft de afgelopen jaren enorme stappen gezet om een mobiliteitsdienstverlener te worden die verder gaat dan de productie van voertuigen, om zo in te spelen op een van de grote trends van de toekomst: de duurzame deeleconomie. Zo werd SEAT in 2019 aangeduid als het competentiecentrum voor de hele Volkswagen-groep op het gebied van micromobiliteit, om de strategie aan te sturen voor nieuwe producten en diensten voor stedelijke mobiliteit. Daartoe lanceerde het bedrijf SEAT Urban Mobility, een strategische businessunit voor stedelijke mobiliteit, en presenteerde het het eScooter Concept, de eerste motorfiets van SEAT, en het eKickscooter Concept, producten ter aanvulling van de elektrische EXS Kickscooter.
Opgericht op 9 mei 1950: SEAT vierde zijn 70e verjaardag.
Als voorbeeld van zijn vermogen om zichzelf opnieuw uit te vinden en over te gaan tot totale transformatie richtte het bedrijf in 2019 bovendien het SEAT:CODE op, een centre of excellence in softwareontwikkeling. Het nieuwe lab werkt aan de sturing van twee belangrijke dimensies binnen SEAT. Enerzijds wil het de digitale transformatie verder stimuleren en de efficiëntie verhogen door middel van procesdigitalisering. Anderzijds wil het bedrijfsmodellen versterken rond de nieuwe concepten van mobiliteit, connectiviteit en autodigitalisering met een speciale focus op SEAT.
Daarnaast gaat het bedrijf in 2020 het nieuwe CASA SEAT inwijden, een ruimte in hartje Barcelona die werd gecreëerd als eerbetoon aan de geboorteplaats van SEAT 70 jaar geleden. CASA SEAT wordt de ontmoetingsplaats om de mobiliteit van de toekomst te ontdekken en zal tal van activiteiten organiseren om uit te groeien tot een referentie in de culturele agenda van Barcelona.
Heden en toekomst van de industrie in Spanje
In zijn 70-jarige geschiedenis heeft SEAT een gestaag pad van duurzame groei gevolgd, dat de automobielindustrie in Spanje heeft gestimuleerd. In 1953 begon de autoproductie met een personeelsbestand van 925 mensen, en vandaag heeft SEAT meer dan 15.000 werknemers in dienst. Dat heeft ook een multipliereffect op de toeleveranciers, dat in totaal zo'n 100.000 banen genereert.
Met een omzet van 11,157 miljard euro in 2019 en een export van zowel voertuigen als onderdelen die goed is voor 81 procent van de omzet (9.041 miljard euro), is SEAT de grootste industriële exporteur van Spanje. Ook is SEAT Martorell vandaag de fabriek die de meeste auto's bouwt in Spanje, de op één na grootste markt voor de productie van voertuigen in Europa. Vermeldenswaard is ook dat SEAT in 2019 1.259 miljard euro heeft uitgetrokken voor investeringen en R&D-uitgaven, waarvan 27 miljoen euro rechtstreeks is geïnvesteerd in duurzame initiatieven in de Martorell-fabriek, met als doel om de CO2-uitstoot te verminderen en er, dankzij een ambitieuze milieustrategie, tegen 2030 een klimaatneutrale site van te maken.
Het bedrijf is ook een referentie geworden op het gebied van gezondheid op het werk, na de opening van het CARS Healthcare and Rehabilitation Centre in 2017. Dit unieke medische centrum biedt de meer dan 15.000 werknemers van het bedrijf zowel preventieve en curatieve zorg als revalidatiegeneeskunde, en voert meer dan 70.000 consultaties per jaar uit.
Samen in het verleden en de toekomst – van de SEAT 600 tot de productie van beademingstoestellen
Van de SEAT 600 tot de productie van noodbeademingstoestellen: ons verhaal is er een van heruitvinding.
SEAT maakt al 70 jaar deel uit van het leven van de mensen en heeft ook zijn betrokkenheid bij de samenleving en haar behoeften willen tonen in een uitdagende tijd als de coronacrisis. In deze moeilijke periode heeft SEAT verschillende initiatieven genomen om het virus te bestrijden, met name door de apparatuur te produceren waar ziekenhuizen het meest behoefte aan hebben, zoals beademingstoestellen. Een team van 150 professionals heeft wekenlang gewerkt aan de ontwikkeling van een prototype, met behulp van bij SEAT geprinte tandwielen, versnellingsbakassen en de aangepaste ruitenwissermotor van een SEAT Leon. Op basis daarvan werden meer dan 600 noodbeademingstoestellen geproduceerd en verspreid over ziekenhuizen in heel Spanje. Dat was onze kleine bijdrage om hoop te geven voor de toekomst. Een toekomst waarin we ons weer samen op straat zullen wagen en samen de weg op zullen gaan. Om vrijheid te beleven, beetje bij beetje.
In het persdossier (klik hier) vindt u gedetailleerde informatie over de afgelopen zeven decennia.