De nagelnieuwe SEAT Leon integreert een 1.5 liter TGI-motor en drie tanks voor gecomprimeerd aardgas (cng) om een cng-bereik van tot 440 km te halen.
Hij vervolledigt het brede gamma aandrijfmogelijkheden dat beschikbaar is voor de gloednieuwe SEAT Leon, nl. benzine (TSI), diesel (TDI), mild hybride (eTSI), plug-inhybride (e-HYBRID) en nu gecomprimeerd aardgas (cng)
De nieuwe SEAT Leon TGI zal zowel in vijfdeurs als break beschikbaar zijn, met handgeschakelde en DSG-versnellingsbak.
De gloednieuwe SEAT Leon TGI is uitgerust met een 1.5 liter TGI viercilindermotor die 130 pk (96 kW) aan vermogen en 200 Nm koppel levert en voor een rijervaring zorgt die zo meeslepend en zelfverzekerd is als er van een SEAT kan verwacht worden.
De compacte Leon integreert drie cng-tanks met een totale capaciteit van 17,3 kg wat overeenkomt met een cng-rijbereik van tot 440 km. In geval de cng-tanks leeg gereden zijn, schakelt de aandrijving automatisch over op benzine zodat er gemakkelijk naar het volgende cng-tankstation kan worden gereden. De benzine wordt opgeslagen in de secundaire tank van het voertuig die 9 liter kan bevatten. Het tanken van zowel cng als benzine verloopt net zo eenvoudig als met eender ander voertuig uit het gamma.
Lagere brandstofkost, lagere CO2-uitstoot.
De SEAT Leon TGI heeft een brandstofverbruik van slechts 3,9 kg - 4,3 kg aardgas per 100 km en een CO2-uitstoot van slechts 107-118 g/km volgens de WLTP-cyclus. De nieuwe 1.5 liter TGI-motor in de Leon functioneert volgens de Miller-verbrandingscyclus met een hoge compressieverhouding van 12,5 om de efficiëntie te verhogen en de CO2-uitstoot te verlagen.
Een cng-voertuig heeft een CO2-uitstoot die ongeveer 25% lager ligt vergeleken met een gelijksoortige benzinemotor. Naast de voordelen op het vlak van milieu en rijgemak biedt TGI-technologie een buitengewoon lage kost per kilometer: tot 50% goedkoper dan een gelijksoortig model op benzine en 30% goedkoper dan een diesel.
SEAT ondersteunt ook de ontwikkeling en beschikbaarheid van hernieuwbaar biomethaan dat de CO2-uitstoot van het voertuig, neutraliseert. Biomethaan van hoge kwaliteit wordt verkregen uit organisch afval en kan ofwel worden toegevoegd aan conventioneel aardgas ofwel gebruikt worden ter gehele vervanging ervan. Biomethaan combineert een milieuvriendelijke mobiliteit met de circulaire economie en vermindert de CO2-impact van dit motortype tijdens zijn levenscyclus.
De nagelnieuwe SEAT Leon TGI zal beschikbaar zijn in drie verschillende uitvoeringen: Style, Xcellence en FR. Speciaal voor deze aandrijflijn (TGI) zal hij standaard worden uitgerust met de SEAT Digital Cockpit, ongeacht de gekozen uitvoering.
De SEAT Leon 1.5 TGI 130 pk DSG die is ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Barcelona, rolt van de band in de hoofdzetel van SEAT in Martorell. In de komende weken zal de SEAT Leon TGI ook beschikbaar zijn met een handgeschakelde versnellingsbak, en ook als Leon Break, met zowel een handgeschakelde als DSG-versnellingsbak.
In België is de Leon TGI beschikbaar in de uitvoeringen Style, Move!, Excellence en FR. De vijfdeurs heeft een basisprijs van € 28.140 (btw inbegrepen), de breakversie start vanaf € 29.050.
Wil je meer te weten komen over de nieuwe Leon die verkozen is tot "Best Buy Car of Europe 2021", lees dan hier verder.