SEAT S.A. kondigde vandaag aan dat het in 2025 een elektrisch stadsvoertuig op de markt zal brengen. Met deze wagen betreedt het bedrijf een segment van rond de 20-25.000 euro, essentieel om elektromobiliteit toegankelijk te maken voor het grote publiek en de doelstellingen van de Green Deal te halen. De productiefabriek waar dit voertuig gemaakt zal worden, wordt in de komende maanden bekendgemaakt.
Op de jaarlijkse persconferentie van 2021 presenteerde het Spaanse bedrijf een ambitieus plan, Future Fast Forward genaamd, om de leiding te nemen bij de elektrificatie van de auto-industrie in Spanje. De belangrijkste drijfveer van dit plan is de productie van elektrische stadsvoertuigen in Spanje vanaf 2025.
SEAT S.A. voorzitter Wayne Griffiths verklaarde dat "we vanaf 2025 elektrische wagens in Spanje willen produceren. Onze ambitie is om in Martorell meer dan 500.000 elektrische stadswagens per jaar te produceren, ook voor de Volkswagen-groep, maar we hebben een duidelijke toezegging nodig van de Europese Commissie".
Het is de bedoeling om meer dan 500.000 elektrische voertuigen te produceren in de fabriek in Martorell.
SEAT S.A. wil niet alleen elektrische voertuigen produceren, maar ook de ontwikkeling van het hele project voor de Volkswagen-groep leiden. "Ons plan is om ons Technisch Centrum om te vormen, het enige in zijn soort in Zuid-Europa en een essentiële O&O troef voor de regio", zei Griffiths. "Wij geloven dat het tot onze verantwoordelijkheid behoort om de hele Spaanse autoproductie elektrisch te maken. 70 jaar geleden hebben we dit land op wielen gezet. Onze doelstelling nu is om Spanje op elektrische wielen te krijgen".
De elektrische stadswagen is een groot project in termen van potentieel volume. Het vormt een belangrijke mijlpaal op de weg naar duurzaamheid en bestrijding van de klimaatverandering en wil de motor worden voor de transformatie van de Spaanse auto-industrie.
"We hebben het plan opgesteld, we hebben de juiste partners aan boord en we zijn in het algemeen klaar om te investeren. Dit project moet de motor worden voor de transformatie van de Spaanse auto-industrie. De steun van de Spaanse regering en de EU Commissie voor dit sector- en landoverschrijdende plan is nodig om de Volkswagen-groep in staat te stellen de uiteindelijke beslissing over de uitvoering ervan te nemen", onderstreepte Griffiths.
Als de op één na grootste autoproductie in Europa draagt Spanje een grote verantwoordelijkheid om de doelstellingen van de Europese Green Deal te behalen tegen 2030. Daarom omvat het project de totstandbrenging van een ecosysteem voor elektrische voertuigen dat de vraag stimuleert en openbare oplaadinfrastructuur ontwikkelt. De volgende stap zou dan zijn zich te concentreren op de lokalisatie van de waardeketen van elektrische voertuigen, te beginnen met het ecosysteem van elektrische batterijen.
Future Fast Forward zou als drijvende kracht fungeren om werkgelegenheid te scheppen, vooral voor jongeren. Bij het project zijn zowel SEAT S.A. als regeringen, technologische centra en grote, middelgrote en kleine bedrijven betrokken. Een reeks van 15 deelnemende entiteiten uit ten minste 6 sectoren steunt het plan: Aeorum, Antolín, Asti Mobile Robotics, CaixaBank, Delta Vigo, Ficosa, Fisas Navarro, Gestamp, Iberdrola, Lithium Iberia, Mind Caps, Sayer Technologies, SEAT S.A., Sesé en Telefónica.
CUPRA Tavascan, een droom die uitkomt
Tijdens de jaarlijkse persconferentie van het bedrijf kondigde Wayne Griffiths aan dat CUPRA de Tavascan in 2024 op de markt brengt. De CUPRA Tavascan wordt het tweede 100% elektrische model van het merk, na de CUPRA Born aan het eind van dit jaar.
"Onze droom komt uit: de CUPRA Tavascan wordt werkelijkheid. Hij is gebaseerd op het MEB platform van de Volkswagen-groep, wordt ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en zal Europa en de overzeese markten in 2024 bereiken", verklaarde Griffiths.
Dit jaar zal CUPRA een belangrijke rol spelen bij het opkrikken van de financiële resultaten van het bedrijf. De prognose van CUPRA is een verdubbeling van de verkoop en meer dan een verdubbeling van de omzet, die in 2020 ongeveer 900 miljoen euro bedroeg. De CUPRA mix zal het totale volume van het bedrijf van 5 naar 10% brengen.
CUPRA zal ook nieuwe deuren openen naar de meest geëlektrificeerde landen en nieuwe markten. In 2022 start het merk zijn activiteiten in Australië, als belangrijke stap naar uitbreiding in de regio Azië-Pacific.
"Australië is een jonge markt en CUPRA is een jong merk. Klanten zijn op zoek naar nieuwe merken, de middenklasse heeft een hoog inkomen en het is een vooruitstrevende samenleving. We hebben er alle vertrouwen in dat CUPRA in dit land succesvol kan zijn", zei Griffiths.
Doelstelling: opnieuw winstgevend worden in 2021
COVID-19 heeft SEAT S.A.'s positieve trend van de laatste jaren tijdelijk een halt toegeroepen en heeft de financiële resultaten in 2020 aanzienlijk beïnvloed(*). Het Spaanse bedrijf behaalde een bedrijfsresultaat van -418 miljoen euro (2019: 352 miljoen euro) en een winst na belastingen van -194 miljoen euro (2019: 346 miljoen euro).
Deze resultaten waren te verwachten, omdat zijn belangrijkste markten, zoals Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië, tijdens de pandemie tot de meest getroffen landen ter wereld behoorden. De omzet van het bedrijf volgde de trend van de totale automarkt. Ondanks inspanningen en positieve verkoopresultaten toen de beperkingen versoepeld werden, verkocht het 427.000 eenheden, 25,6% minder dan het jaar ervoor (2019: 574.100 wagens).
De vertraging van de verkoopvolumes vertaalde zich in een lagere omzet, die terugliep tot 8.784 miljoen euro, 21% minder dan in het voorgaande jaar (2019: 11.157 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat werd verder negatief beïnvloed door emissie-gerelateerde uitgaven van meer dan 260 miljoen euro.
CUPRA gaat in 2022 naar Australië en zal de globalisering van het bedrijf een boost geven.
Volgens SEAT S.A. uitvoerend vicevoorzitter Financiën en IT Carsten Isensee was "de grote uitdaging voor 2020 aanvankelijk de nieuwe doelstelling voor CO2-uitstoot. De boost van geëlektrificeerde SEAT en CUPRA voertuigen begon tegen eind 2020. Dit jaar, met de lanceringen van de CUPRA Formentor e-HYBRID en de CUPRA Born, verwachten we de CO2-uitstootdoelstellingen voor 2021 te halen."
SEAT S.A. voorzitter Wayne Griffiths zei dat "ons doel is de verkoop te verhogen en onze volumes terug te brengen op het niveau van vóór COVID. In 2021 moeten we opnieuw winstgevend worden. Dat is onze financiële doelstelling. We werken er hard aan om zo snel mogelijk in de zwarte cijfers te komen."
"Belangrijke instrumenten om in 2021 winstgevend te worden zijn een toename van de PHEV mix en de lancering van de volledig elektrische CUPRA Born, waarmee we onze CO2 doelstellingen zullen halen. Daarenboven zullen we onze aandacht richten op vermindering van de overheadkosten en op inkomstenbeheer, door ons te concentreren op de belangrijkste markten en kanalen", voegde Griffiths eraan toe.
Ondanks de complexe situatie behield het bedrijf in 2020 haar marktaandeel in Europa als geheel en vergrootte het zelfs op afzonderlijke markten zoals Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Israël en Turkije. Bovendien werden de marges aanzienlijk verbeterd. De laatste jaren weerspiegelen een duidelijke bijdrage van het SUV offensief en ook, vanaf 2018, een goed prijs- en opbrengstenbeheer en de belangrijke bijdrage van CUPRA.
De prestaties van CUPRA waren opmerkelijk met 27.400 verkochte wagens in 2020, een dubbelcijferige groei van 11% ten opzichte van 2019, en een van de weinige merken die tijdens de COVID-19 crisis in Europa groeiden. Vanaf de creatie van het merk in 2018 tot vandaag heeft CUPRA meer dan 70.000 wagens verkocht, waarmee alle aanvankelijke verwachtingen werden overtroffen.
2020 leverde ook positieve resultaten op. De winst vóór interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen bedroeg 157 miljoen euro met een ratio van 1,8% van de omzet. "Dit is een aanwijzing dat onze business stevig is, ondanks de slechte resultaten in 2020. We hebben de fundamenten om terug te keren naar de positieve cijfers van de afgelopen jaren", onderstreepte de SEAT S.A. uitvoerend vice-voorzitter voor Financiën & IT.
SEAT S.A. handhaafde haar investeringsniveau van de laatste jaren en besteedde in 2020 meer dan een miljard euro aan investeringen en O&O uitgaven. Dit is het derde jaar op rij waarin meer dan een miljard euro werd geïnvesteerd. Dit niveau zal in de nabije toekomst worden gehandhaafd met het in juli jongstleden aangekondigde investeringsplan van 5 miljard euro tot 2025.
De bedrijfscashflow bereikte een positief cijfer, met 466 miljoen euro gegenereerd in 2020. "Dit cijfer is een prestatie in de context van de economische en gezondheidscrisis als gevolg van de pandemie en is een hoeksteen om onze ambitieuze strategische plannen te verwezenlijken. Wij blijven ons voorbereiden op de uitdagingen die de technologische transformatie van de automobielsector met zich meebrengt, waarvoor wij de investeringsdynamiek van de laatste jaren moeten handhaven", benadrukte Isensee.
Een sterk bedrijf met twee duidelijk omlijnde merken
Met SEAT en CUPRA staat het bedrijf sterker en heeft ze haar beste productengamma ooit om de verkoopcijfers te herstellen en opnieuw winstgevend te worden. Dit jaar zal de Formentor belangrijk zijn in een verdubbeling van CUPRA's verkoopvolume en 50% van de CUPRA-verkoop voor zijn rekening nemen. De helft van de Formentor-wagens zal een plug-in hybride versie zijn. De gefacelifte SEAT Ibiza en Arona komen ook dit jaar op de markt. Twee belangrijke modellen voor SEAT die de geest van het jonge, coole merk uit Barcelona omarmen.
Bovendien breiden SEAT en CUPRA ook het PHEV gamma uit, nu met 6 modellen: SEAT Leon, SEAT Leon Break, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Break en CUPRA Formentor. En tegen het eind van het jaar lanceert CUPRA als eerste merk een 100% elektrische auto: de CUPRA Born.