SEAT gaat 5 miljard euro investeren van 2020 tot 2025. De investering gaat naar nieuwe R&D-projecten voor voertuigen in het Technical Centre van SEAT, met name voor de elektrificatie van het gamma, en voor uitrusting en andere faciliteiten in de fabrieken Martorell, Barcelona en Componentes. Met deze investering bereidt SEAT zich voor op de ontwikkeling van nieuwe modellen en op de productie van nieuwe projecten om de werkgelegenheid te waarborgen en de toekomst van het bedrijf een boost te geven.
SEAT-voorzitter Carsten Isensee onderstreepte dat “dit investeringsplan onze manier is om met vastberadenheid en optimisme de toekomst aan te pakken, zodat we een sterker, innovatiever en duurzamer bedrijf zullen hebben. Onze wens is dat Martorell elektrische voertuigen gaat produceren vanaf 2025, wanneer de markt voor elektrische voertuigen gegroeid zal zijn.”
De voorzitter van SEAT merkte ook op dat “het ons doel is om de transformatie van de automobielsector in Spanje te stimuleren. Om de toekomst van de auto-industrie in Spanje te verzekeren hebben we de medewerking van de centrale, regionale en lokale overheden nodig. We kunnen het niet alleen. Het door de Spaanse regering gepresenteerde plan is een stap in de goede richting om de automobielsector verder te ontwikkelen.”
Eén bedrijf, twee merken
Tijdens een persconferentie in het recent geopende CASA SEAT om de toekomststrategie van het bedrijf te presenteren, wees SEAT-vicevoorzitter voor verkoop en marketing en CUPRA-CEO Wayne Griffiths erop dat “SEAT en CUPRA essentieel zijn voor de ontwikkeling van het bedrijf. Elk merk heeft een duidelijke rol, zijn eigen persoonlijkheid en kenmerken, en richt zich op verschillende klantprofielen. Zodoende vullen ze elkaar volledig aan en kunnen ze elkaar niet vervangen. SEAT is de toegangspoort tot de Volkswagen-groep: wij hebben de jongste klanten – gemiddeld 10 jaar jonger – en veel starters. CUPRA richt zich daarentegen op een nieuw marktsegment dat ligt tussen de massamarkt en de traditionele premiummarkt. We zijn er zeker van dat er een groot groeipotentieel is bij klanten die op zoek zijn naar het unieke karakter van CUPRA.”
Volgens Carsten Isensee “is SEAT nu – en in de toekomst nog meer – een bedrijf met twee welomschreven merken binnen zijn structuur: SEAT en CUPRA. SEAT en CUPRA zijn twee kanten van dezelfde medaille. SEAT geeft CUPRA de volumebasis voor groei op het gebied van productie, R&D en human resources, en CUPRA biedt SEAT de mogelijkheid om zijn zwaartepunt te verleggen naar meer emotionele auto's met een hogere positionering.” Isensee voegde eraan toe dat “de vakbonden en het management een gemeenschappelijke visie delen en dat we hand in hand werken aan de toekomst van het bedrijf en zijn merken.”
De investeringscapaciteit voor beide merken schuilt in de structuur van SEAT, evenals troeven zoals meer dan 15.000 werknemers en drie productiesites: SEAT Martorell, SEAT Barcelona en SEAT Componentes. Het hoofdkantoor van het bedrijf en het creatieve en technologische potentieel dat in het Technical Centre en het Design Centre is geconcentreerd, zijn ook in Martorell gevestigd onder de SEAT-bedrijfsstructuur. En in de buurt, in Barcelona, bevinden zich CASA SEAT en SEAT:CODE, het softwareontwikkelingscentrum van SEAT.
Het bedrijf kondigde aan dat SEAT:CODE een nieuw kantoor krijgt in het hart van de Ramblas in Barcelona, met een team van meer dan 150 softwareontwikkelaars om richting te geven aan de digitale transformatie van het bedrijf. Dit team creëert digitale producten en oplossingen om SEAT en CUPRA een boost te geven, maar bepaalt daarnaast ook digitale oplossingen voor de Volkswagen-groep. SEAT heeft het team van SEAT:CODE al uitgebreid met 20 nieuwe professionals en zal in de komende maanden nog eens 100 nieuwe professionals aanwerven.
CUPRA komt in stroomversnelling met de nieuwe el-Born
Sinds de geboorte van CUPRA in februari 2018 is het merk exponentieel gegroeid en heeft het alle verwachtingen overtroffen. Na de opening van de CUPRA Garage en de presentatie van de CUPRA Leon en de CUPRA Formentor, die sinds gisteren gereserveerd kan worden, heeft het bedrijf besloten dat de conceptcar el-Born als een CUPRA-model zal worden gelanceerd.
Het bedrijf zal het 100% elektrische model el-Born lanceren onder het merk CUPRA.
“De CUPRA el-Born vertoont alle genen van het merk CUPRA en is het levende bewijs dat prestaties en elektrificatie goed bij elkaar passen. Het zal ons in staat stellen om een belangrijke stap te zetten in het tijdperk van de elektrificatie, meer verkoop te genereren en de contributiemarge te vergroten”, legde Wayne Griffiths uit.
De CUPRA el-Born is een auto die volledig is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona, en zoals gepland in Zwickau (Duitsland) zal worden gebouwd op het MEB-platform. De el-Born zal op de markt komen in 2021.
Griffiths onderstreepte dat “de lancering van het merk CUPRA twee jaar geleden een groot succes was. De disruptie die momenteel plaatsvindt in de auto-industrie, is een ideale gelegenheid om nieuwe merken als CUPRA te lanceren. Wij geloven dat het potentieel van CUPRA zo groot is dat we een omzet van 1 miljard euro kunnen genereren wanneer het volledige productgamma op de markt beschikbaar is.”
In verband met de Formentor benadrukte de CEO van CUPRA dat “dit model de volgende stap is in de uitbreiding van het CUPRA-aanbod en een nieuwe fase markeert in de ontwikkeling van het merk. En dat het de deur opent naar een nieuwe klantenmarkt. Het is een keerpunt in ons streefdoel om autoliefhebbers over de hele wereld te overtuigen.”
Matig optimisme voor de tweede helft van het jaar
SEAT-voorzitter Carsten Isensee maakte ook de balans op van de eerste zes maanden van het jaar, een periode die bepaald werd door het coronavirus. Isensee verklaarde dat “de eerste helft van het jaar misschien wel een van de zwaarste periodes is geweest in de geschiedenis van SEAT. De verwachting was al dat de boekjaren 2020 en 2021 moeilijk zouden worden, en daar komt nu nog eens de zeer ernstige impact van COVID-19 op de auto-industrie bij.” Hoe dan ook toonde Isensee zich gematigd optimistisch over de vooruitgang van het bedrijf in de komende maanden: “In de afgelopen weken zagen we het begin van een lichte verbetering, toen we de activiteiten begonnen te hervatten. We hebben vertrouwen in een herstel, althans gedeeltelijk, in de tweede helft van 2020.”
Vanuit industrieel oogpunt heeft de SEAT-fabriek in Martorell haar productietempo van voor het coronavirus bijna volledig herwonnen. Ze produceert nu ongeveer 1.900 voertuigen per dag, en ook de Barcelona- en Componentes-sites komen dicht in de buurt van de volumes van voor het coronavirus. De Martorell-fabriek vat nu de tweede helft van een jaar aan, dat zal worden gekenmerkt door de productiestart van de nieuwe Formentor, het eerste 100% CUPRA-model, en de nieuwe plug-inhybride Leon. Beide voertuigen zullen worden geproduceerd op lijn 2 in de Martorell-fabriek, die dit jaar de vierde generatie van de Leon heeft gelanceerd.
Vandaag start SEAT MÓ met een nieuwe abonnementsdienst in Barcelona
Naast vierwielers gaat het merk SEAT ook tweewieleroplossingen aanbieden via SEAT MÓ, een nieuw merk dat zich inzet voor micromobiliteit en dat is geïntegreerd in de SEAT-merkstructuur. SEAT MÓ werd drie weken geleden onthuld met twee nieuwe producten: de 100% elektrische SEAT MÓ eScooter 125 en de SEAT MÓ eKickScooter 65.
Vanaf vandaag biedt SEAT MÓ een nieuw abonnementsmodel aan in Barcelona, een all-in mobiliteitsdienst die toegang verschaft tot een 100% elektrische SEAT MÓ eScooter 125 gedurende een aantal dagen, weken of maanden (inclusief onderhoud, verzekering, opladen) zonder permanentieverplichting. Huurprijs: 149 euro/maand vanaf drie maanden. Met deze scooters gaat SEAT MÓ in de komende weken ook van start met de deelservice in Barcelona.