Vorige vrijdag brachten koning Felipe VI en de Spaanse premier Pedro Sánchez een bezoek aan de hoofdkantoren van SEAT in Martorell om de 70ste verjaardag van het bedrijf te vieren. Ze werden vergezeld door dr. Herbert Diess, voorzitter van de raad van toezicht en CEO van de Volkswagen-groep, Wayne Griffiths, voorzitter van SEAT S.A., Reyes Maroto, minister van Industrie, en Stefan Piëch en Mark Porsche, leden van de raad van bestuur van SEAT.
We vierden onze 70ste verjaardag op de hoofdzetel van SEAT met toekomstplannen voor elektrische mobiliteit.
Tijdens dit bezoek benadrukten de Volkswagen-groep, SEAT S.A. en de Spaanse regering hun gemeenschappelijke visie van duurzame transformatie van de automotive industrie. De Volkswagen-groep en SEAT S.A. willen de handen ineenslaan om de industriële infrastructuur en het ecosysteem om te bouwen voor elektrische mobiliteit en het economische herstel van het land versnellen. Vorig jaar kondigde het bedrijf al een investeringsplan voor elektrische mobiliteit aan tot 2025 van 5 miljard euro.
Om de ontwikkeling van een ecosysteem voor elektrische mobiliteit te versnellen is er een project in de steigers gezet dat door de Volkswagen-groep en SEAT S.A. zal worden geleid. Dit project zal fungeren als trekker voor grote en middelgrote bedrijven, met de medewerking van sleutelorganisaties uit verschillende sectoren, zoals Iberdrola in de energiesector, Telefónica in de telecommunicatie, CaixaBank in de financiële sector, het technologiecentrum Asti of grote leveranciers uit de automotive wereld, zoals Gestamp of Antolín. Dit gezamenlijke, ambitieuze en toekomstgerichte initiatief heeft heel wat potentieel om jobs te genereren, vooral voor jongeren.
Spanje zou kunnen evolueren tot een Europees centrum van elektrische mobiliteit
Met de op één na grootste autoproductie in Europa draagt Spanje een grote verantwoordelijkheid om de doelstellingen van de Europese Green Deal te behalen tegen 2030. Daarom is het cruciaal dat Spanje de oprichting van een ecosysteem voor elektrische voertuigen versnelt, de vraag stimuleert en de openbare oplaadinfrastructuur ontwikkelt. Een toekomstige gemeenschappelijke visie omvat de lokale productie van kleine elektrische voertuigen in de fabriek van Martorell, evenals de lokale productie van batterijcellen en -modules.
“Spanje kan evolueren tot een Europees centrum van elektrische mobiliteit. We delen de visie van de Spaanse regering: de transformatie van de automotive industrie. De modernisering van industriële structuren en de creatie van futureproof jobs kunnen dienen als een krachtige blauwdruk voor de hele regio. We hopen dat de Europese Commissie de politieke wil heeft om dit vlaggenschipproject met historisch belang voor Spanje te realiseren”, zegt Herbert Diess, CEO van de Volkswagen-groep en voorzitter van de raad van bestuur van SEAT S.A.
“70 jaar geleden hebben we dit land op wielen gezet. Onze doelstelling nu is om Spanje op elektrische wielen te krijgen. Om dit te bewerkstelligen zijn alle partijen overeengekomen dat Spanje een oplaadinfrastructuur moet ontwikkelen en voorzien die beter verspreid is over het landsgebied, en de vraag moet stimuleren via incentives. Spanje moet op de elektrificatietrein springen”, voegt Wayne Griffiths, voorzitter van SEAT S.A., toe.
Een kijkje in de toekomst van SEAT S.A.
De koning en de premier bezochten ook het SEAT Design Center, een unieke hub in zuidelijk Europa, waar het bedrijf de nieuwe SEAT- en CUPRA-modellen ontwerpt. Dr. Werner Tietz, vicevoorzitter voor R&D bij SEAT, toonde aan de gezagsdragers de nieuwe modellen die beide merken de komende jaren zullen lanceren. Koning Felipe VI en Pedro Sánchez namen ook kennis van het investeringsplan dat het bedrijf zal uitvoeren tegen 2025.
Hierna zetten ze hun bezoek verder tot in het hart van het industriële cluster Martorell, waar ze productielijn 2 gingen bekijken. Daar zagen ze hoe het bedrijf de omslag naar elektrificatie is begonnen, met de productie van de eerste plug-inhybrides in de geschiedenis van het bedrijf, m.n. de SEAT Leon, de CUPRA Leon en de voorbije weken de CUPRA Formentor e-HYBRID.
Nadien begaven de officiële bezoekers zich naar de CUPRA Garage, de kantoren van het merk, die in februari 2020 opengingen. Daar maakten ze kennis met enkele van de geëlektrificeerde voertuigen die het bedrijf op de markt heeft gebracht, de plug-inhybride elektrische modellen van de Leon-familie, de SEAT Tarraco en de CUPRA Formentor en ook met de SEAT MÓ eScooter 125, de eerste elektrische motorfiets in de geschiedenis van het bedrijf.