nl:Waarom SEAT ?:Jou vooruit helpen :Actualiteit:News & Events:Company:The first SEAT electrified SUV. BE/NL

Hier is de SEAT Tarraco!

SEAT maakt werk van zijn plannen om zijn voertuigen te elektrificeren en nog efficiënter te maken. Het proces is al begonnen en nu voegt het merk een tweede plug-inhybride model aan het gamma toe, met de introductie van zijn eerste geëlektrificeerde SUV, de SEAT Tarraco e-HYBRID.

De SEAT Tarraco is al een aantrekkelijk aanbod in het segment; de introductie van een plug-inhybride aandrijflijn zal de grote SUV helpen zijn positie op de markt verder uit te bouwen. Het brengt een meer evenwichtige aanpak tussen dynamiek en efficiëntie.

"De SEAT Tarraco e-HYBRID is een belangrijk model in ons gamma, want het is de tweede plug-inhybride auto van het merk SEAT", zei Wayne Griffiths, voorzitter van SEAT en CUPRA. "De introductie van plug-inhybride technologie in de Tarraco stelt SEAT in staat een efficiënter model af te leveren, en onze ambitie is dat 25% van de Tarraco's die dit jaar verkocht worden PHEV's zullen zijn."

De SEAT Tarraco e-HYBRID die in Barcelona in de hoofdzetel van SEAT in Martorell ontworpen en ontwikkeld werd, wordt in Wolfsburg geproduceerd. Verkrijgbaar als vijfzitter en met een voorwielaandrijving, beginnen de leveringen van de plug-inhybride Tarraco deze maand in heel Europa.

Aandrijvingen en onderstel

"De ambitie van SEAT om zijn voertuigengamma te elektrificeren wordt aangetoond door het samengaan van verbranding en elektriciteit en het leveren van voertuigen als de SEAT Tarraco e-HYBRID", zei dr. Werner Tietz, uitvoerend vicevoorzitter voor onderzoek en ontwikkeling bij SEAT. "Het bewijst dat geavanceerde aandrijvingstechnologieën zelfs de grootste voertuigen efficiënter kunnen maken, waardoor ze hun relevantie behouden in een markt die steeds meer wordt beïnvloed door milieuoverwegingen."

Onder de motorkap van de grote SUV bevindt zich het hart van de geavanceerde plug-inhybride, die een 1,4-liter TSI-benzinemotor met 150 pk (110 kW) combineert met een elektromotor met 85 kW (115 pk), gekoppeld aan een DSG-zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een voorwielaandrijving, goed voor een gecombineerd vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 400 Nm.

De elektrische energie wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterijpakket van 13 kWh dat laag en achteraan in de SUV is ondergebracht, waardoor het gewicht gelijkmatiger over het onderstel is verdeeld.

Het systeem schakelt onmiddellijk tussen de verschillende rijmodi – of de SEAT Tarraco e-HYBRID nu uitsluitend wordt aangedreven door elektriciteit, een mengsel van zowel verbrandings- als elektrische energie of een verbrandingsmotor.

De plug-inhybride versie heeft een rijbereik van 49 km (WLTP) door alleen gebruik te maken van de energie die is opgeslagen in de batterij van het voertuig – perfect voor meer efficiëntie of om door de stad te rijden waar de regels voor luchtkwaliteit strenger zijn – maar haalt ook snelheden tot 140 km/u, waardoor hij ongelooflijk veelzijdig is. En voor langere afstanden maakt de SEAT Tarraco e-HYBRID gebruik van zowel een elektrische als een benzinemotor voor een rijbereik van 730 km zonder te moeten tanken.

In de zuiver elektrische modus levert de wagen progressief maar toch onmiddellijk vermogen, wat betekent dat de bestuurder niet alleen profiteert van zijn enorme dynamiek, maar ook van een die aangenaam is en onmiddellijk reageert op commando's.

De plug-inhybride technologie biedt de bestuurder ook een uitgebreide controle over het systeem. De SEAT Tarraco e-HYBRID start altijd in volledig elektrische modus als de batterij voldoende opgeladen is. Maar de aandrijving kan automatisch overschakelen op Hybride modus als de energiecapaciteit van de batterij onder een bepaald niveau zakt of als er sneller gereden wordt dan 140 km/u. In Hybride modus kan de bestuurder ook de oplaadstatus op peil houden door deze te verhogen of te verlagen tot een bepaald niveau. De SEAT Tarraco e-HYBRID beschikt ook over drie niveaus van regeneratief remmen, die kunnen worden aangepast via het infotainmentsysteem.

De SEAT Tarraco e-HYBRID is onze eerste geëlektrificeerde SUV en voegt zich bij de Leon e-HYBRID.

Naast de verschillende plug-inhybride modi (e-Mode, Automatic Hybrid of Manual Hybrid), die toegankelijk en configureerbaar zijn via het infotainmentsysteem, beschikt de SEAT Tarraco e-HYBRID ook over twee andere specifieke knoppen: e-Mode en s-Boost.

Als de batterij van het uitsluitend elektrisch systeem tot een bepaald niveau is gedaald, schakelt de aandrijving terug naar de hybride modus. Maar eenmaal in de buurt van een stroombron, als de batterij moet worden opgeladen, kan die snel en gemakkelijk worden aangesloten, dankzij een laadpoort die vooraan aan de bestuurderskant is aangebracht. Bijvullen gebeurt in slechts drie en een half uur met een 3,6 kW wallbox, of in vijf uur met een 2,3 kW huishoudelijk systeem.

Het onderstel van de grote SUV, dat een combinatie is van MacPherson-veerpoten vooraan en een multilink-systeem achteraan en een progressieve elektrische stuurbekrachtiging, zorgt voor meeslepende ritten. Dus, weg van de gebaande paden is genieten verzekerd.

Dankzij de via de draaiknop selecteerbare bestuurdersprofielen – Eco, Normal, Sport en Individual – kunnen het rijgedrag en de wegligging van de auto worden aangepast aan de omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Dankzij de afstembaarheid in individuele modus, die een immens aantal mogelijkheden biedt, levert de SEAT Tarraco e-HYBRID de juiste rijeigenschappen, ongeacht de omstandigheden, ongeacht de bestuurder.

De wendbaarheid die de SEAT Tarraco e-HYBRID laat zien, is te danken aan de plaatsing van het plug-inhybride systeem. Hoewel het duidelijk is dat hij meer ruimte nodig heeft dan een traditionele verbrandingsmotor, is hij zo ontworpen dat zowel de dynamiek als de impact op de binnenruimte optimaal zijn. 

Het gewicht is evenwichtig verdeeld over de voor- en achterkant van het voertuig; onder de motorkap bevinden zich de verbrandingsmotor, de elektromotor en de PCU, terwijl aan de achterkant de lithium-ionbatterij en de brandstoftank het gewicht subtiel over de SUV verplaatsen om de lading gelijkmatig te verdelen.

En terwijl de SEAT Tarraco e-HYBRID de basiswaarden levert die elk voertuig dat het merk produceert nodig heeft, voegt hij daar ook nog een verbazingwekkend niveau van efficiëntie aan toe.

Dankzij de combinatie van een elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor bedraagt de CO2-uitstoot 37 à 47 g/km en verbruikt hij volgens de officiële testcyclus slechts 1,6 à 2,1 liter brandstof om 100 km af te leggen.

Deze cijfers zijn nog ongelooflijker als blijkt dat de grote SUV nog altijd van 0-100 km/u rijdt in amper 7,5 seconden en een topsnelheid van 205 km/u kan halen.

De SEAT Tarraco e-HYBRID bewijst dat elektrificatie een technologie is die tal van voordelen biedt en deel uitmaakt van een mooie toekomst waarin aan de mobiliteitsbehoeften kan worden voldaan terwijl we toch onze impact op het milieu beperken.

Koetswerk- en interieurdesign

Het design maakt gebruik van de solide basis die de Tarraco sinds zijn lancering heeft gelegd en integreert zich in de afwerkingen Style, Xcellence en FR, zodat klanten de auto specifiek aan hun behoeften kunnen aanpassen.

Subtiele aanwijzingen tonen dat de SEAT Tarraco e-HYBRID het merk op weg helpt naar een geëlektrificeerde toekomst, zoals het logo op de achterkant met het nieuwe opschrift e-HYBRID.

Het sterke interieurdesign blijft, het gevoel van ruimte, veiligheid en een hoog kwaliteitsniveau. Ook hier ligt de nadruk op subtiliteit en het laten doorschemeren van de capaciteiten van de plug-inhybride SUV. Dit wordt geïllustreerd door de toevoeging van de nieuw ontworpen en verlichte versnellingspook en twee specifieke knoppen: e-Mode en s-Boost.

En dankzij de totale afmetingen van de grote SUV doet de plug-inhybride aandrijving geen afbreuk aan zijn praktische bruikbaarheid. De SEAT Tarraco e-HYBRID is uitsluitend verkrijgbaar als vijfzitter en heeft een bagageruimte van 610 liter, wat betekent dat hij de uitdagingen van het moderne leven aankan, ongeacht de eisen.

De geavanceerde Digital Cockpit van SEAT vormt het sluitstuk van de aandacht in het interieur voor de bestuurder, met alle informatie en gegevens die hij nodig heeft en die zowel kunnen worden afgestemd op de bestuurder als op het soort reis dat wordt ondernomen.

De technologie stroomlijnt de informatieverstrekking en wordt aangevuld met de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem, waardoor een nieuwe dimensie wordt toegevoegd aan de functionaliteit die in het interieur kan worden gebruikt en die bijdraagt tot het digitaal uitzicht van de cockpit.

Alle informatie, gegevens en duidelijkheid van de vorige versies van de SEAT Tarraco zijn aanwezig, maar de e-HYBRID uitvoering bevat essentiële informatie over de modus waarin het voertuig rijdt, de staat van de batterij en het resterend elektrisch rijbereik.

Digitalisering en connectiviteit

Naarmate de wereld verandert en gedigitaliseerd leven steeds belangrijker wordt, wordt de behoefte om geconnecteerd te blijven in de auto almaar groter. De SEAT Tarraco had al alle tools om het digitale leven de cockpit binnen te brengen, maar wordt naar een hoger niveau getild in de plug-inhybride versie.

Het SEAT Tarraco e-HYBRID-systeem, dat een bredere functionaliteit biedt, vergroot de relatie tussen voertuig en gebruiker en de SEAT Connect-app is de toegangspoort tot de bediening ervan. De app kan eenvoudig op een smartphone of tablet worden gedownload, waardoor op afstand een groot aantal functies kan bediend worden voor optimaal plezier en meer veiligheid.

Dankzij het 13 kWh batterijpakket heeft hij een zuiver elektrisch rijbereik van 49 km.

Buiten het voertuig is de SEAT Connect-app een venster op de gegevens van de SEAT Tarraco e-HYBRID: rijgegevens, parkeerpositie; voertuigstatus, ook deuren en lichten, het instellen van snelheidswaarschuwingen als er te snel gereden wordt, zone- en antidiefstalwaarschuwingen, de deuren openen en sluiten met de vergrendeling of ontgrendeling op afstand of de claxon en richtingaanwijzers activeren om de auto gemakkelijker terug te vinden.

Met de introductie van de plug-inhybride beschikken de gebruikers over extra functies zoals de mogelijkheid om het oplaadproces op afstand te beheren via de e-Manager, de airconditioning te regelen – het voertuig kan tot 30 minuten vooraf worden voorverwarmd en het systeem werkt van -15°C tot 22°C – en de vertrektijden te beheren, allemaal via de smartphone app; wat betekent dat wanneer de bestuurder klaar is om aan een reis te beginnen, de grote SUV dat ook is.

Van smartphone of tablet tot het interieur van de SEAT Tarraco e-HYBRID, verloopt de digitale ervaring naadloos met het vermogen om verbinding te maken met de wereld. Het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie is geïntegreerd in de SEAT Tarraco e-HYBRID, inclusief een navigatiesysteem met 9,2"-scherm, waardoor de feedback voor de bestuurder en de connectiviteit voor passagiers geoptimaliseerd worden.

Met zijn helderder display biedt het infotainmentsysteem een precieze gebruikerservaring, niet alleen door de lay-out van de bedieningselementen van het systeem, maar ook door de toevoeging van natuurlijke stembediening om de interactie met de gebruiker te vereenvoudigen en het systeem moeiteloos intuïtief te maken.

We worden steeds meer gewoon aan thuishulpsystemen uit de wereld van de consumentenelektronica, dus die technologie naar de cockpit brengen is een logische stap vooruit.

Het systeem wordt geactiveerd met de eenvoudige zin "Hola Hola", waarna met natuurlijke aanwijzingen door de functies kan worden genavigeerd, terwijl de gebruiker correcties kan aanbrengen en naar eerdere instructies kan verwijzen. Zoeken naar navigatie-informatie of naar muziek gaat dus snel en gemakkelijk.

En dankzij het Full Link-systeem is de toegang tot het digitale leven van de gebruikers eenvoudig, of dat nu deel uitmaakt van het Android- of het Apple-besturingssysteem, dankzij de connectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay (via een draadloze verbinding op basis van Bluetooth of WLAN). Gewoon aansluiten op het infotainmentsysteem van de auto en de digitale inhoud is klaar voor gebruik op een gecontroleerde, intuïtieve, veilige manier die niet afleidt van de weg, met behulp van het infotainmentsysteem of de geïntegreerde stuurwielbediening.

De Online Connectivity Unit met een ingebouwde SIM zorgt ervoor dat de verbinding met de digitale wereld nooit verloren gaat.

Dankzij de ingebouwde eSIM kunnen bepaalde infotainmentfuncties gebruik maken van realtime-informatie, waardoor de functionaliteit een nieuwe dimensie krijgt met online-verkeersinformatie, de positie van parkeer- en tankstations en ook de openingstijden en actuele prijzen.

De ingebouwde eSIM biedt ook een extra veiligheidslaag door de eCall-dienst beschikbaar te maken, die rechtstreeks contact opneemt met de hulpdiensten mocht zich een incident voordoen, waardoor nog een extra veiligheidsniveau aan het voertuig wordt toegevoegd. Niet alleen kan een noodoproep worden gedaan (handmatig of automatisch), maar ook worden belangrijke gegevens van het voertuig naar de hulpdiensten gezonden, zoals de positie van de auto, het motortype, de kleur van de wagen of het aantal passagiers, zodat die gemakkelijker hulp kunnen bieden.

Veiligheid en comfort

De grootste SUV van het merk, nu met een nog efficiënter en milieubewuster design, houdt vast aan de benadering van het merk om de veiligheid te verbeteren. De SEAT Tarraco e-HYBRID is uitgerust met een reeks geavanceerde rijhulpsystemen en comfortfuncties die ervoor zorgen dat hij veilig, stabiel en comfortabel blijft, of hij nu door de stadsjungle rijdt of epische tochten maakt.

Bekende systemen zoals Adaptive Cruise Control en Park Assist laten de bestuurder rustig doorrijden op de open weg en helpen de Tarraco aan het eind van elke rit vlot in een parkeerplaats.

Extra systemen zoals Lane Assist en Front Assist – dat fiets- en voetgangersdetectie omvat – zijn standaard en kunnen worden aangevuld met andere veiligheidstechnologieën, waaronder Blind Spot Detection, Traffic Sign Recognition en Traffic Jam Assist.

De lijst met functies gaat verder met Emergency Assist, Pre-Crash Assist, Rollover Assist en eCall, waardoor de SEAT Tarraco e-HYBRID meer dan voldoet aan de veeleisende veiligheidsnormen.

Emergency Assist detecteert of de bestuurder inactief is achter het stuur en remt twee keer zachtjes af om hem te waarschuwen. Blijft deze niet reageren, dan vertraagt en stopt het systeem automatisch het voertuig.

Pre-Crash Assist is ontworpen om het voertuig en de inzittenden voor te bereiden mocht het ergste gebeuren en een botsing mogelijk is. De boordsystemen werken samen: de voorste gordels worden aangespannen, vensters en zonnedaken gesloten en waarschuwingslichten geactiveerd om de gevolgen van een ongeval te verzachten. Dat alles wordt geactiveerd in slechts 0,2 seconden om de voordelen te maximaliseren.

Rollover Assist werkt als een verlengstuk van dit systeem; bij een ongeval doet de auto een noodoproep, schakelt de motor uit, ontgrendelt de portieren, schakelt de alarmlichten in en verandert de ventilatie, naast andere functies. 

De SEAT Tarraco e-HYBRID behoudt het enorme gemak en vermogen van de grote SUV's in het dagelijks leven, inclusief een reeks voorzieningen die het leven eenvoudiger maken. Voor wie graag sleept, ondersteunt Trailer Assist de bestuurder bij het achteruitrijden of parkeren met een aanhangwagen. Het beeld van de achteruitrijcamera helpt om het voertuig en de aanhangwagen naar de juiste positie te leiden.

Het systeem werkt eenvoudig: de bestuurder moet alleen de achteruitversnelling inschakelen, de parkeerhulpknop indrukken en met de spiegelverstellingsschakelaar de gewenste rijrichting voor de aanhangwagen instellen; daarna moet hij alleen nog maar gas geven, remmen en – in handgeschakelde voertuigen – schakelen en het systeem doet de rest.

Voeg daarbij het systeem Parking Heater waarmee de motor en het voertuig sneller opgewarmd worden bij extreem koud weer, de Kessy Keyless Entry en de SEAT Tarraco e-HYBRID staat garant voor praktische bruikbaarheid.

Verbrandingsmotor1.4 TSI 150 pk (110 kW)
Cilinders/kleppen4-cil - 16v
Cilinderinhoud1,395cc
Boring en slag74.5 x 80.0
Compressieverhouding10.0
Elektrische motor85 kW/115 pk
Batterijcapaciteit13kWh
Max. totaal vermogen245 pk (180kW)
Max. totaal koppel400Nm
Topsnelheid205 km/u
Zuiver elektrisch rijbereik44-49km (WLTP)/55-58km (NEDC)
CO2-uitstoot37-46.4g/km (WLTP)
Brandstofverbruik1.6-2.0 litres/100km (WLTP)