Banden
Banden basics.
Het contactoppervlak tussen uw auto en de weg is slechts 4 postkaarten groot, u kunt dit minimale contact dus maar beter optimaal benutten? Naast het voorzien van een betrouwbare grip, bepalen banden mee uw rijcomfort en het brandstofverbruik van uw wagen. Uw concessie staat tot uw dienst om u te begeleiden in de juiste bandenkeuze, zodat u zowel uw portemonnee als het milieu spaart.
Bandenspanning.
Een correcte bandenspanning is cruciaal voor uw veiligheid, het vermindert het brandstofverbruik en verlengt de levensduur van de banden. Bovendien garandeert een juiste bandenspanning een optimaal stuurgedrag. Een bandenspanning die 25 % te laag is, verhoogt de rolweerstand met 10 %, waardoor het brandstofverbruik met circa 2 % toeneemt. Door een te lage bandenspanning kan uw auto onregelmatigheden in het wegdek minder goed opvangen. Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een ongelijkmatige slijtage van de banden. Het belang van een correcte bandenspanning is dus zeker niet te overschatten.
Bij normaal gebruik controleert u de bandenspanning best om de vier weken. Bij intensiever gebruik (bijvoorbeeld bij een volgeladen voertuig of voor u op vakantie vertrekt) controleert u de spanning best nog eens extra.
Controleer ook de bandenspanning van het reservewiel. De door de autoconstructeur voorgeschreven bandenspanning staat vermeld in de handleiding van uw wagen en/of bijvoorbeeld aan de binnenkant van de tankklep. Deze waarde kan evenwel verschillen, afhankelijk van de belasting (bv. het aantal personen aan boord) en de gebruiksomstandigheden.
Bij het meten van de bandenspanning moet u met de volgende punten rekening houden:
- De band moet koud zijn wanneer u de bandenspanning meet.
- De bandenspanning van banden op dezelfde as moet altijd identiek zijn.
- De spanning kan wel verschillen tussen voor- en achteras.
- De ventieldopjes moeten stevig vastgeschroefd zijn zodat het ventiel beschermd is tegen stof en vuil. Zo kunnen lekken voorkomen worden.
- Defecte ventieldopjes moeten onmiddelijk vervangen worden.
Balanceren en uitlijnen.
Voelt u tijdens het rijden geregeld trillingen of zelfs schokken aan het stuur? Lijken uw banden ongewoon snel of ongelijkmatig te slijten? Dan zijn uw banden vermoedelijk niet correct uitgebalanceerd. Correcte uitgebalanceerde banden voorkomen onnodige slijtage, verbeteren het contact tussen uw auto en de weg en verhogen uw rijcomfort. Hebt u een vraag? Neem dan contact op met uw verdeler, zodat hij indien nodig uw banden kan uitbalanceren zoals het hoort.
Ook de wielen moeten ten opzichte van de wagen perfect zijn uitgelijnd, dat wil zeggen in de correcte positie staan. Is dat niet het geval, dan wordt het evenwicht verstoord en kan uw wagen bij rechtdoor rijden naar links of rechts trekken, door deze extra rolweerstand gaat uw brandstofverbruik dan weer de hoogte in. Uw banden zelf gaan ook sneller en onregelmatiger slijten. Optimaal uitgelijnde wielen bieden minder rolweerstand en helpen zo brandstof te besparen. Bovendien slijten ze minder snel, waardoor minder onderhoud nodig is, en verhogen ze uw rijcomfort. Twijfelt u over de correcte uitlijning van uw wielen? Maak dan een afspraak bij uw verdeler, hij kijkt het graag voor u na.
Enkele tips om uw banden in vorm te houden.
De profieldiepte dient regelmatig gecontroleerd te worden. Voor een optimaal rijgedrag raden wij aan uw banden te vervangen zodra de profieldiepte minder dan 3 mm bedraagt bij zomerbanden en minder dan 4 mm bij winterbanden.
Wissel uw zomerbanden tijdig voor winterbanden, dat wil zeggen zodra de temperatuur onder 7°C daalt. Winterbanden behouden bij koude temperaturen beter hun elastische eigenschappen en bieden zo een betere grip op de weg. Tegelijk is er ook een kostenvoordeel, want terwijl u met winterbanden rijdt, slijten uw zomerbanden niet, en vice versa. Een handig ezelsbruggetje: zodra we overschakelen van zomeruur op winteruur, is het tijd om uw zomerbanden in te ruilen voor winterbanden.
Controleer regelmatig de bandenspanning van uw auto. Een te hoge of te lage bandenspanning doet de banden sneller slijten en kan ze zelfs onherstelbaar beschadigen. De ideale bandenspanning staat vermeld aan de binnenkant van de tankklep of in de handleiding van uw auto.
Niet vergeten!
- Controleer en corrigeer de bandenspanning bij koude banden
- Vergeet uw reservewiel niet te controleren
- Bij een noodwiel (compact reservewiel): volg de aanwijzingen van de fabrikant
Hoe leest u een band?
Op de flank van een band vindt u heel wat aanduidingen en codes. Deze geven u informatie over het merk en type band en de maat, maar bijvoorbeeld ook over de productiedatum, de maximaal toegestane snelheid en het draagvermogen.
195:=> Breedte: breedte in mm van het loopvlak
65 => Hoogte => Verhouding hoogte/breedte. In dit geval is de hoogte gelijk aan 65% van de breedte
R15=> Diameter: R is een radiaalband met een diameter van 15 inch
91: laadindex: Het getal staat voor een maximaal gewicht in dit geval 615kg
T: snelheidsindex= staat voor de maximale snelheid in dit geval 190km/h
Om geen wettelijke overtredingen te maken, raden wij u altijd aan om uw COC document van het voertuig te controleren, als ook de officiële GOCA site.
Code DOT
Een DOT-code geeft weer wanneer de band is geproduceerd. Zo weet u altijd of u een “vers” stel banden aankoopt of op te verouderde banden rijdt. In dit voorbeeld betekent 3312 het volgende:
33: kalenderweek van de productie
12: productiejaar namelijk 2012
EU Tyre Label.
Het Europese bandenlabel biedt belangrijke informatie over de veiligheid en milieuaspecten van een band. Het helpt u banden te vergelijken op basis van drie criteria: grip op nat wegdek, brandstofefficiëntie en geluidsemissie. Elk criterium wordt beoordeeld op een schaal van A voor de meest efficiënte tot G voor de minst efficiënte klasse. Het geluid wordt uitgedrukt in dB.
Deze criteria alleen zijn echter onvoldoende om de band volledig te beoordelen. Andere elementen zoals de levensduur, de remprestaties op droog wegdek of de grip in bochten zijn niet opgenomen in deze classificatie.