nl:Naverkoopdienst:SEAT CONNECT:2G and 3G Network sunset BE/NL

UITSCHAKELING 2G-/3G-NETWERK DOOR MOBIELENETWERKOPERATORS

Mobielenetwerkoperators (MNO's) hebben hun besluit openbaar gemaakt om 2G- en 3G-netwerken geleidelijk uit te faseren. Volgens de beschikbare informatie zullen MNO's vanaf eind 2025 beginnen met het uitfaseren van 2G en 3G, eerst in landen als Noorwegen, Zweden, Oostenrijk, Griekenland en/of Israël, en vervolgens uitbreidend naar de rest van de wereld. De beslissing om 2G- en 3G-netwerken uit te faseren, heeft gevolgen voor verschillende sectoren van onze samenleving, zoals de auto-industrie.

Het heeft met name invloed op de functies en/of diensten van SEAT-voertuigmodellen die nog steeds afhankelijk zijn van het 2G- en 3G-netwerk, namelijk:

SEAT CONNECTED SERVICES

SEAT-voertuigmodellen GEN1 en GEN3 (pre-UNECE) zijn nog altijd afhankelijk van 2G-/3G-netwerken voor SEAT Connected Car Services (planning van onderhoudsafspraken, parkeerpositie, voertuigstatus, online kaartupdate of op afstand vergrendelen en ontgrendelen).

Om ervoor te zorgen dat onze klanten kunnen blijven genieten van de SEAT Connected Car Services werkt SEAT S.A. aan een draadloze software-updatecampagne voor voertuigen (verwacht in 2025). Daarmee kunnen de GEN3 pre-UNECE-voertuigmodellen (zie onderstaande tabel (*)) blijven gebruikmaken van SEAT Connected Car Services. Houd er rekening mee dat SEAT Connected Car Services voor GEN1-voertuigen (SEAT Mii electric) na de uitfasering van het 2G-/3G-netwerk niet langer beschikbaar zullen zijn, omdat een oplossing technisch niet haalbaar is.

OPENBARE NOODOPROEP

SEAT-voertuigmodellen GEN3 (pre-UNECE en UNECE) zijn ontworpen in overeenstemming met de geldende wetgeving en de algemeen aanvaarde normen van die tijd en maken daarom nog steeds gebruik van 2G-/3G-netwerken voor de functie Openbare noodoproep.

Om ervoor te zorgen dat onze klanten kunnen blijven gebruikmaken van een noodoproep in geval van een incident heeft SEAT S.A. het volgende gedaan:

Voor voertuigen die voor het eerst op de markt zijn gebracht in landen in Europa:

  • Voertuigen die na november 2024 zijn geproduceerd: introductie van een Private eCall-dienst in alle modellen. Daarom worden deze voertuigen niet beïnvloed.
  • Voertuigen die voor november 2022 zijn geproduceerd zijn uitgerust met de Private eCall-dienst. Daarom worden deze voertuigen niet beïnvloed.
  • Voertuigen die tussen november 2022 en november 2024 zijn geproduceerd: SEAT S.A. werkt actief aan een oplossing voor Private eCall die moet worden geïmplementeerd voorafgaand aan de ontkoppeling van 2G/3G. (Zie onderstaande tabel (*)). Houd er rekening mee dat de Openbare noodoproep voor SEAT Tarraco-modellen die voor september 2020 zijn geproduceerd na de uitfasering van het 2G-/3G-netwerk niet langer beschikbaar zal zijn, omdat een technische oplossing voor de introductie van een Private eCall momenteel niet haalbaar is.

Houd er rekening mee dat de SEAT Ateca al vanaf het begin van de productie met Private eCall wordt uitgerust en daarom niet wordt beïnvloed.

Voor voertuigen die voor het eerst op de markt zijn gebracht in niet-Europese landen:

  • Houd er rekening mee dat de Openbare noodoproep na de uitfasering van het 2G-/3G-netwerk niet langer beschikbaar zal zijn, omdat een technische oplossing voor de introductie van een Private eCall momenteel niet haalbaar is.

(*) Controleer de betrokken voertuigen en hun productieperiodes. Je kunt de productiedatum van je voertuig vinden in de voertuigdocumentatie of door contact op te nemen met de servicepartner van je voorkeur.

Betrokken voertuigen

CONNECT-diensten

Betrokken productieperiode

Maatregelen

Van

Tot

PRE-UNECE

MOD1

SEAT Mii electric

Alle

Technische oplossing momenteel niet haalbaar

MOD3.1

SEAT Ibiza

sep-20

feb-24

Over-the-air-update

SEAT Arona

sep-20

feb-24

Over-the-air-update

SEAT Ateca

aug-20

mrt-24

Over-the-air-update

SEAT Tarraco

sep-20

apr-24

Over-the-air-update

MOD3.2

SEAT Leon

sep-20

mei-24

Over-the-air-update

(**) Controleer de betrokken voertuigen en hun productieperiodes. Je kunt de productiedatum van je voertuig vinden in de voertuigdocumentatie of door contact op te nemen met de servicepartner van je voorkeur.

Betrokken voertuigen

Noodoproep (Europa)

Betrokken productieperiode

Maatregelen

Van

Tot

 

NIET VERBONDEN

SEAT Tarraco

sep-18

sep-20

Technische oplossing momenteel niet haalbaar

PRE-UNECE / UNECE

MOD3.1

SEAT Tarraco

nov-22

apr-24

Work in progress

SEAT Ibiza

nov-22

nov-24

Work in progress

SEAT Arona

nov-22

nov-24

Work in progress

MOD3.2

SEAT Leon

nov-22

nov-24

Work in progress


Voor noodoproepen in niet-Europese markten is een technische oplossing momenteel niet haalbaar.

 

SEAT CONNECT voor iOS

SEAT CONNECT voor iOS

SEAT CONNECT voor Android

SEAT CONNECT voor Android

MySEAT-portaal

MySEAT-portaal